onsdag 25 juni 2014

ALMEDALSVECKAN

Vad jag önskade att jag var nere på Almedalsveckan när jag ser dessa intressanta föredrag. Det är få saker som jag brinner så mycket för som ungdomar och dess ekonomiska kunskaper. Jag menar, när vi blir äldre så är det ändå dagens ungdomar som är dom som ska säkra oss äldre. Det är få saker som är så viktiga som privat ekonomi men ändå läggs så lite resurser på att förmedla detta till dom som verkligen behöver lära sig. Se bara för kanske fem-sju år sedan när sms-lånen exploderade och folk lånade genom bara ett knapptryck på mobilen, med följd att Kronofogden fick en ordentlig arbetsbelastning när personerna inte kunde betala tillbaka lånet efter 30 dagar med räntor som skulle få den mest toleranta personen att gå i taket. Jag vill säga att det är en fruktansvärd okunskap som gör att vissa personer faller i denna fälla. Kan man då redan i ett tidigt skede, som jag tycker är absolut senaste på högstadiet, få ungdomarna att förstå värdet av pengar så är vi en bra bit på väg. Jag kan inte bärga mig för än jag får sätta tänderna i den sifo-undersökning som tydligen precis släppts, en undersökning om ungdomar och föräldrars syn på pengar och sparande.


Skärmdump lånad från Blondinbella.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar